Τρίτη 12 Οκτωβρίου 2010
Παγκόσμια πρωτοτυπία η διαγραφή της Ιστορίας
Ο ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ ΚΑΤΑΡΓΕΙ ΤΟΝ… ΠΑΠΑΝΔΡΕΟΥ ΠΟΥ ΕΙΧΕ ΚΑΘΙΕΡΩΣΕΙ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΣΤΟΝ ΚΟΡΜΟ ΤΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΙΒ (International Βaccalaureate - Διεθνές Μπακαλορεά)
«Στο Ισπανικό ΙΒ διδάσκεται η ισπανική Ιστορία, στο γαλλικό η γαλλική, στις αραβικές χώρες που εφαρμόζουν το πρόγραμμα η μουσουλμανική κ.ο.κ. Δεν αντιλαμβάνομαι με ποια κριτήρια δεν θα κάνουμε το ίδιο στα δημόσια Λύκεια της χώρας» ΔΗΛΩΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΙΝΤΕΡΝΑΣΙΟΝΑΛ ΜΠΑΚΑΛΟΡΕΑ ΣΤΟ ΚΟΛΛΕΓΙΟ ΨΥΧΙΚΟΥ
Αντί της Ιστορίας, Αγγλικά. Ο «ΤτΚ» αποκαλύπτει σήμερα ότι η ομάδα της ειδικής γραμματέως Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, Θάλειας Δραγώνα, αφαιρώντας τη Βυζαντινή και τη Νεότερη Ελληνική Ιστορία από τα υποχρεωτικά μαθήματα του Νέου Λυκείου, υπερέβη τα «εσκαμμένα διεθνοποίησης» ακόμη... και του αυθεντικού προγράμματος του Ιντερνάσιοναλ Μπακαλορεά (ΙΒ), το οποίο κατά τ’ άλλα αντέγραψε. Η Ελληνική Ιστορία διδάσκεται υποχρεωτικά στους μαθητές των μεγαλύτερων ιδιωτικών σχολείων της χώρας που επιλέγουν το ΙΒ για να βρουν θέση στα πιο ανταγωνιστικά πανεπιστήμια του κόσμου χωρίς να υποστούν επιπλέον εξετάσεις.
Τα μαθήματα των Νέων Ελληνικών (Γλώσσα και Λογοτεχνία), της Φυσικής Αγωγής και της Ιστορίας (Βυζαντινής και Νεότερης Ελληνικής, όπως διδάσκεται σήμερα στη Β’ και Γ’ Λυκείου) αποτελούν τον υποχρεωτικό κορμό των προγραμμάτων ΙΒ στην Ελλάδα προκειμένου να πάρουν έγκριση από το υπουργείο Παιδείας. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι η ρύθμιση που καθορίζει τις προϋποθέσεις έγκρισης προωθήθηκε στη Βουλή από τον ίδιο τον Γιώργο Παπανδρέου κατά τη δεύτερη θητεία του στο υπουργείο Παιδείας (1994-1996).
Μόνο στην Ελλάδα!
«Στο ισπανικό ΙΒ διδάσκεται η ισπανική Ιστορία, στο γαλλικό η γαλλική, στις αραβικές χώρες που εφαρμόζουν το πρόγραμμα η μουσουλμανική κ.ο.κ. Πρόκειται δε για περιορισμένο αριθμό σχολείων που εφαρμόζουν το πρόγραμμα σε κάθε χώρα. Δεν αντιλαμβάνομαι με ποια κριτήρια δεν θα κάνουμε το ίδιο στα δημόσια Λύκεια της χώρας», δήλωσε στον «ΤτΚ» καθηγητής του προγράμματος Ιντερνάσιοναλ Μπακαλορεά στο Κολλέγιο Ψυχικού.
Το σχέδιο για το Νέο Λύκειο, που αποκάλυψε την προηγούμενη Κυριακή ο «ΤτΚ», αποτελεί πιστή αντιγραφή του μοντέλου ΙΒ, με μία βασική διαφορά, στην οποία επικεντρώθηκε ο σάλος που προκάλεσε: από τον υποχρεωτικό κορμό πετάχτηκε η Ιστορία και στη θέση της μπήκαν τα Αγγλικά. Διατηρήθηκαν τα Νέα Ελληνικά και η Φυσική Αγωγή.
Με βάση το σχέδιο, το οποίο κατανέμει σε 6 ομάδες (Μαθηματικά, Πειραματικές Επιστήμες, Αρχαιογνωσία, Κοινωνικές Επιστήμες, Ξένη Γλώσσα και Πολιτισμός) 25 μαθήματα επιλογής, διάρκειας 24 ωρών την εβδομάδα, μπορεί ο μαθητής να τελειώσει το Λύκειο χωρίς να ξανασυναντηθεί με την Ιστορία στη Β’ και Γ’ τάξη. Η υποχρεωτική διδασκαλία του μαθήματος σταματά στην Α’ Λυκείου.
Στις δύο τελευταίες τάξεις γίνεται μάθημα επιλογής η Ευρωπαϊκή Ιστορία, στο πλαίσιο της οποίας δεν διευκρινίζεται πόσος χώρος προβλέπεται για το ελληνικό μέρος της.
Οι λογαριασμοί της Θάλειας Δραγώνα με τη λεγόμενη «εθνική εκπαίδευση» ήταν πάντα ανοικτοί. Πριν από ένα χρόνο η τοποθέτησή της στη «σούπερ» γραμματεία του υπουργείου Παιδείας με εύρος αρμοδιοτήτων, από το σχεδιασμό δομών και προγραμμάτων έως τις «λεπτές αποστολές» του υπουργείου στα σχολεία της μουσουλμανικής μειονότητας, προκάλεσε σάλο. Υπήρξε το πρώτο κυβερνητικό στέλεχος, στα χρονικά της Μεταπολίτευσης, εναντίον του οποίου κοινοβουλευτικό κόμμα (το ΛΑΟΣ) οργάνωσε πορεία διαμαρτυρίας ζητώντας την αποπομπή του. Το κύμα αρνητικής δημοσιότητας σε βάρος της ειδικής γραμματέως Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού είχε επικεντρωθεί σε θέσεις και απόψεις που η ίδια και στενοί συνεργάτες της έχουν κατά καιρούς εκφράσει για τον Εθνικό προσανατολισμό του Ελληνικού Εκπαιδευτικού συστήματος. Αυτό ήταν το ένα «πάτημα» για τους επικριτές της. Το άλλο ήταν ότι έκανε ακαδημαϊκή καριέρα (είναι μέλος του ΔΕΠ στο Τμήμα Επιστήμης της Προσχολικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Αθηνών) ως απόφοιτος του Deree χωρίς να διαθέτει αναγνωρισμένο βασικά πτυχίο.
Ρεβάνς Ρεπούση
Η κυρία Δραγώνα ήταν μεταξύ των φανατικών υποστηρικτών της διδακτικής πρότασης που είχε διατυπώσει η συγγραφική ομάδα της Μαρίας Ρεπούση με το περιβόητο βιβλίο Ιστορίας της Στ' Δημοτικού. Ορισμένες πηγές την εμπλέκουν με την κωλυσιεργία που έχει αντιμετωπίσει η συγγραφική ομάδα του καθηγητή της Νεότερης Ελληνικής Ιστορίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης Ιωάννη Κολιόπουλου, στην οποία το υπουργείο Παιδείας ανέθεσε το 2008 τη συγγραφή του νέου βιβλίου της Στ' Δημοτικού, μετά την απόσυρση των αντιτύπων που έφεραν την υπογραφή της κυρίας Ρεπούση. Η συγγραφική ομάδα του κ. Κολιόπουλου έχει παραδώσει από πέρυσι το σύνολο των δοκιμίων. Μόλις το περασμένο καλοκαίρι το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο ενέκρινε το πρώτο μέρος του βιβλίου. Εξακολουθεί να εκκρεμεί η έγκριση του δεύτερου μέρους, παρά την «εξαιρετική διάθεση συνεργασίας» που πληροφορούμαστε ότι έχει επιδείξει όλο αυτό το διάστημα η ομάδα του κ. Κολιόπουλου, η οποία δεν έχει κουραστεί να διορθώνει με βάση τις υποδείξεις των κριτών. Όπως ενημέρωσε τον «ΤτΚ» ο υπεύθυνος για το μάθημα της Ιστορίας, σύμβουλος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, Γιώργος Σκαλιάπας, η εισήγηση του αρμόδιου Τμήματος Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του ΠΙ προς το υπουργείο Παιδείας είναι να επιτραπεί η πιλοτική κυκλοφορία στα Δημοτικά το εγκεκριμένο πρώτο μέρος του βιβλίου.
Αναδίπλωση Διαμαντοπούλου μετά την αποκάλυψη του «ΤτΚ»
Το σχέδιο επανεξετάζεται σε πολλά σημεία που κρίθηκαν προβληματικά
«Θα το φτιάξουμε», φέρεται να διαβεβαίωσε η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου σε πρόεδρο πολιτικού κόμματος που της έθεσε το θέμα της Ιστορίας. Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της διαβούλευσης για τις αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα τέσσερις ημέρες μετά το αποκαλυπτικό δημοσίευμα του «ΤτΚ».
Την ίδια ημέρα το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι «το κείμενο σχετικά με τις σχεδιαζόμενες αλλαγές στο Λύκειο που είδε το φως της δημοσιότητας αποτελεί πρόταση μιας επιτροπής και όχι απόφαση του υπουργείου Παιδείας. Οι προτάσεις του υπουργείου Παιδείας για το νέο Λύκειο, οι οποίες είναι υπό διαμόρφωση, θα δοθούν προς διαβούλευση –όπως γίνεται και με κάθε νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου– εντός του Οκτωβρίου». Η ανακοίνωση εκδόθηκε ενώ απουσίαζε στη Βαρσοβία η ειδική γραμματέας Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού, Θάλεια Δραγώνα, η οποία έχει την εποπτεία της επιτροπής που επεξεργάστηκε το σχέδιο για το νέο Λύκειο.
Σύμφωνα με πηγές που ελέγχονται από την υπουργό Παιδείας, το σχέδιο επανεξετάζεται σε πολλά σημεία που κρίθηκαν προβληματικά. Δεν θα αλλάξει όμως η βασική δομή του, καθώς είναι ειλημμένη απόφαση να γίνει ο σχεδιασμός του νέου Λυκείου με πρότυπο το Ιντερνάσιοναλ Μπακαλορεά.
Τα σημεία του σχεδίου Δραγώνα που επανεξετάζονται είναι τα εξής:
1. Η θέση της Ιστορίας στο πρόγραμμα της Β’ και Γ’ Λυκείου. Η υπουργός Παιδείας δίνει διαβεβαιώσεις ότι το μάθημα θα συμπεριληφθεί τελικώς στον υποχρεωτικό κορμό των δύο τάξεων. Ανάλογες διαβεβαιώσεις δεν δίνονται για τα Θρησκευτικά, σε πείσμα της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος που αντιδρά στον προαιρετικό χαρακτήρα του μαθήματος. Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο Δραγώνα έχει εντάξει τα Θρησκευτικά στην ομάδα των Κοινωνικών Επιστημών μαζί με την Οικονομία, τις Πολιτικές και Κοινωνικές Επιστήμες, την Ευρωπαϊκή Ιστορία, την Ψυχολογία και το μάθημα Αρχές Ηθικής και Φιλοσοφίας.
2. Οι ασφυκτικοί περιορισμοί που επιβάλλει το σχέδιο Δραγώνα στις επιλογές των μαθητών. Σύμφωνα με την πρόταση που είδε το φως της δημοσιότητας, ο μαθητής του νέου Λυκείου δεν μπορεί να είναι καν υποψήφιος για το σύνολο της… Φυσικομαθηματικής Σχολής. Το σχέδιο απαγορεύει στο μαθητή να επιλέξει Μαθηματικά και Φυσική υψηλού επιπέδου. Ο μοναδικός συνδυασμός που επιτρέπει είναι η Φυσική υψηλού επιπέδου μαζί με τα Μαθηματικά βασικού επιπέδου.
Αλλά Μαθηματικά βασικού επιπέδου θα υποχρεωθεί να επιλέξει και ο υποψήφιος για τις Φιλοσοφικές Σχολές, αφού η ομάδα των Μαθηματικών περιέχει μόνο δύο μαθήματα (υψηλού και βασικού επιπέδου Μαθηματικά) και ο μαθητής πρέπει να πάρει οπωσδήποτε το ένα. Με την ίδια λογική ο ενδιαφερόμενος για τις Ιατρικές δεν μπορεί να επιλέξει μαζί Φυσική και Βιολογία ή Βιολογία και Χημεία, διότι και τα τρία μαθήματα ανήκουν στην ίδια ομάδα, αυτή των Πειραματικών Επιστημών και το σχέδιο προβλέπει μόνο μία επιλογή από καθεμία εκ των έξι ομάδων.
Εδώ το σχέδιο Δραγώνα συγκρούεται με τα προγράμματα ΙΒ που εφαρμόζονται στην ιδιωτική εκπαίδευση, τα οποία χαρακτηρίζονται από πολύ μεγαλύτερη ευελιξία και προσφέρουν στους μαθητές τους ευχέρεια πολλών επιλογών.
Σύμφωνα με τις παρατηρήσεις καθηγητών που εργάζονται ή έχουν εργαστεί σε προγράμματα του Ιντερνάσιοναλ Μπακαλορεά, η στενότητα του σχεδίου Δραγώνα οφείλεται κυρίως στην αδυναμία του μέσου δημοσίου Λυκείου να υπηρετήσει ένα τόσο δαπανηρό μοντέλο όπως είναι το ΙΒ.
Άγριος «Καλλικράτης» με μαζικές συγχωνεύσεις σχολείων
«Η εφαρμογή ενός τόσο ακριβού μοντέλου, όπως είναι το ΙΒ, στη δημόσια εκπαίδευση προϋποθέτει πολυδύναμα Λύκεια με άνεση προσωπικού και υποδομών για να μπορούν να ανταποκρίνονται στους πάρα πολλούς συνδυασμούς μαθημάτων και, συνεπώς, στην ποικιλία τμημάτων, που μπορεί να προκύψουν από τις επιλογές των μαθητών. Και πρέπει να μπορεί να λειτουργήσει όχι μόνο στην Αθήνα αλλά και στην Κάρπαθο, επί ίσοις όροις», σχολίασε καθηγητής.
Συνδικαλιστικές πηγές εκτιμούν ότι δεν είναι τυχαίος ο περιορισμός στις επιλογές των μαθητών. Οι ίδιες πηγές υποστηρίζουν ότι στο πίσω μέρος του κεφαλιού τους οι εμπνευστές του νέου μοντέλου Λυκείου έχουν μία «άγρια μορφή "Καλλικράτη"» με μαζικές συγχωνεύσεις σχολείων που θα υπηρετούν τους ψαλιδισμένους κρατικούς προϋπολογισμούς των επόμενων ετών.
Το γεγονός ότι το υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει με γνώμονα τα άδεια ταμεία είναι αδιαμφισβήτητο. Η οικονομική συγκυρία διαγράφεται ανάγλυφη σε όλες τις σημαντικές νομοθετικές πρωτοβουλίες του τελευταίου χρόνου:
1. Ο νόμος για την επιλογή εκπαιδευτικού προσωπικού κατάργησε την προκήρυξη θέσεων από το διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, απελευθερώνοντας το υπουργείο Παιδείας να προσλαμβάνει όσους νομίζει κάθε φορά, ακόμη και να πάψει να κάνει προσλήψεις.
2. Ο νόμος για τη Διά Βίου Εκπαίδευση δημιούργησε τις προϋπόθεσεις για να προσφέρουν τα ΑΕΙ προγράμματα εκπαίδευσης ενηλίκων με δίδακτρα, τα οποία θα τους επιτρέπουν να χρηματοδοτούν τα συμβατικά τους προγράμματα όταν κλείσει η στρόφιγγα της κρατικής χρηματοδότησης, σύμφωνα με τις υποδείξεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
3. Η ίδρυση των τοπικών Κολεγίων (μοντέλο που εισήγαγε ο υφυπουργός Παιδείας, Γιάννης Πανάρετος, από την Καλιφόρνια και πρόκειται να θεσμοθετηθεί με το νέο νόμο-πλαίσιο των ΑΕΙ) που θα προσφέρουν γρήγορα και φτηνά επαγγελματικά πτυχία, αποβλέπει στην απαλλαγή της ανώτατης εκπαίδευσης από το υψηλό κόστος που επισώρευσε στον κρατικό προϋπολογισμό το μοντέλο του μαζικού πανεπιστημίου.
Ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια: Με απόφαση του πρωθυπουργού, που δημοσιεύτηκε την εβδομάδα που πέρασε, εκχωρούνται στην αναπληρώτρια υπουργό Φώφη Γεννηματά τα δύο μεγάλα πακέτα του υπουργείου Παιδείας, το «σεντούκι» που είναι η Διά Βίου Εκπαίδευση και οι «χάρτες» που είναι η Γραμματεία Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού της Θάλειας Δραγώνα.
Αντιδράσεις από ΟΛΜΕ
«Δεν γίνεται να ενημερωνόμαστε διά του Τύπου»
ΕΠΕΙΓΟΝ ραντεβού ζήτησε η ΟΛΜΕ από την υπουργό Παιδείας για τις αποκαλύψεις του «Ε.Τ.». Με δήλωση του στον «ΤτΚ», ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, Δημήτρης Πεππές, εξέφρασε τη δυσαρέσκεια του για το γεγονός ότι το συνδικαλιστικό όργανο των καθηγητών «ενημερώνεται διά του Τύπου για αποφάσεις επιτροπών του υπουργείου Παιδείας». Επί της ουσίας, η ΟΛΜΕ, με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα την περασμένη εβδομάδα, αντέκρουσε το σχέδιο της επιτροπής Δραγώνα, αποδεικνύοντας την πραγματική κατάσταση στα Γυμνάσια και τα Λύκεια. Η Ομοσπονδία κατέγραψε περισσότερα από 1.000 τμήματα με πληθυσμό άνω των 25 μαθητών και αρκετές δεκάδες τμημάτων με περισσοτέρους από 30 μαθητές, παρά τις διαβεβαιώσεις της Άννας Διαμαντοπούλου, η οποία στις αρχές της χρονιάς ζητούσε να της υποδείξουν «ένα τέτοιο τμήμα» για να επέμβει αμέσως και να λύσει το πρόβλημα.
Από την περασμένη Δευτέρα άρχισε να εξαπλώνεται στα σχολεία το σύνηθες φθινοπωρινό φαινόμενο των καταλήψεων. Προτού προλάβει να πάρει διαστάσεις, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έχασε την ψυχραιμία της. Τόσο η υφυπουργός Εύη Χριστοφιλοπούλου όσο και η υπουργός κατήγγειλαν «υποκινητές», σπεύδοντας να μαζέψουν τις φήμες για μείωση του ορίου απουσιών που είχε σκορπίσει η ίδια η κυρία Διαμαντοπούλου το περασμένο καλοκαίρι, όταν με δηλώσεις της είχε καταφερθεί εναντίον των κρουσμάτων μαζικής διαρροής από τις σχολικές αίθουσες των μαθητών της Γ' Λυκείου κάθε άνοιξη, παραμονές των Πανελλαδικών.
Οι ψυχραιμότεροι εκ των συμβούλων της ενημέρωσαν την υπουργό για τις εύφλεκτες ιδιότητες του θέματος. Η απόπειρα... πυρόσβεσης έγινε με διευκρινιστική ανακοίνωση για τα όρια απουσιών που δεν αλλάζουν, αλλά επανέρχονται στα προ γρίπης επίπεδα. Τις επόμενες εβδομάδες θα διαπιστωθεί πόσο αποτελεσματικά έδρασε η «Πυροσβεστική» του υπουργείου Παιδείας.
Το «τέρας»
Στο μεταξύ, όμως, η διαρροή του σχεδίου για το Νέο Λύκειο ανέστησε το «τέρας» που τρέμουν όλοι οι υπουργοί Παιδείας. Οι «συντεχνιακού χαρακτήρα» αντιδράσεις των θιγόμενων κλάδων, των οποίων τα μαθήματα είτε εξαφανίζονται είτε υποβαθμίζονται (θεολόγοι, βιολόγοι, φυσικοί, καθηγητές Πληροφορικής), αναμιγνύονται με τις ιδεολογικές αντιδράσεις κομμάτων και φορέων, όπως η Εκκλησία, και ξαναδημιουργούν τη «λερναία ύδρα» του 2006, με την οποία πάλι παραμονές δημοτικών εκλογών πάλεψε σκληρά, αλλά στο τέλος δεν νίκησε η Μαριέττα Γιαννάκου.